Chrapanie

Chrapanie jest to głośny oddech podczas snu, jest to powszechny problem wśród różnych grup wiekowych niezależnie od płci. Chrapanie może występować ciągle lub przerywanie. Najbardziej narażeni na chrapanie są mężczyźni i osoby z nadwagą. Chrapanie nie tylko zakłóca Twój sen ale przede wszystkim Twojego partnera, co przekłada się na zmęczenie i senność w czasie dnia. Chrapanie ma również negatywne skutki dla zdrowia, ponieważ najczęściej towarzyszą mu zaburzenia układu krążenia i bezdech senny.

Podczas snu mięśnie gardła się rozluźniają, a język opada do tyłu, gardło staje się wąskie. Podczas oddychania ściany gardła zaczynają wibrować, wibracje te prowadza do charakterystycznego wydawania dźwięku – chrapania. Im płytszy oddech tym wibracje stają się większe a chrapanie głośniejsze. Czasami ściany gardła i język układają się tak, że drogi oddechowe zostaje całkowicie zatkane i następuje wstrzymanie oddechu. Jest to poważna choroba zwana bezdechem sennym i wymaga pomocy lekarskiej.

12Istnieje kilka czynników, które przyczyniają się do chrapania:

-starzenie się prowadzi do rozluźnienia ścian gardła a to do chrapania,

-nieprawidłowość anatomiczna budowy nosa i gardła np. powiększone migdałki i migdałka gardłowego, polipy nosa, skrzywienie przegrody nosowej, powodują one zwężenie gardła podczas snu, a tym samym prowadzą do chrapania,

-zapalenie gardła, zatkanie nosa, sezonowe alergie powodują chrapanie,

-otyłość a szczególnie dużo tkanki tłuszczowej na szyi.

Objawem chrapania jest wydawanie w czasie snu wibrujących, grzechoczących dźwięków. W czasie dnia takie osoby są bardzo zmęczone, mają poranne bóle głowy, nie czują się wypoczęte, są roztargnione i nie mogą się na niczym skoncentrować. Mogą również cierpieć na bezdech senny. Budząc się w nocy mają uczucie splatania.
Osoby chrapiące nie są tego świadome, a ich chrapanie najczęściej przeszkadza innym domownikom. Dlatego warto udać się do lekarza, który zleci wykonanie odpowiednich badań, aby znaleźć przyczynę chrapania.

Najczęściej aby zapobiec chrapaniu stosuje się:

-leczenie infekcji gardła, migdałków i alergii,

-chirurgiczne korekty nosa w przypadku krzywych przegród,

-walkę z otyłością,

-cztery godziny przed pójściem spać nie wolno jeść ciężkich posiłków i pić alkoholu, na około 3 godziny przed pójściem spać można zjeść lekką przekąskę,

-spanie na boku a nie na plecach,

-stosowanie poprawnej praktyki snu (higieny snu).

Add Comment