Leczenie bezsenności

Leczenie bezsenności

Jeśli masz kłopoty z zaśnięciem lub utrzymaniem ciągłości snu w nocy lub budzisz się zmęczony to możesz cierpieć na bezsenność. Bezsenność może być objawem stresu, lęku, depresji, bólu, niektórych chorób lub nieprawidłowej tzw. higieny snu – twoje środowisko snu i złe nawyki mogą również odgrywać dużą rolę w problemach ze snem.

5Zażywanie niektórych leków również może powodować problemy ze snem, są to:

-leki na przeziębienie i alergie,

-leki na obniżenie ciśnienia krwi,

-leki na serce,

-leki na tarczycę,

-leki na niepłodność,

-leki na astmę,

-leki przeciwbólowe,

-leki na depresję.

Problemy z utrzymaniem prawidłowej ciągłości snu i bezsenność mogą być związane z różnymi zaburzeniami takimi jak bezdech senny czy zespół niespokojnych nóg. Częściej na bezsenność cierpią kobiety w czasie miesiączki, ciąży i menopauzy. Jeżeli bezsenność utrzymuje się kilka dni lub tygodni to możesz cierpieć na bezsenność przewlekłą, która jest trudna do wyleczenia i wymaga pomocy lekarza lub specjalisty od snu.

Bezsenność bardzo poważnie obniża jakość życia:

-osoby cierpiące na bezsenność cztery razy częściej dotyka depresja niż osoby dobrze śpiące,

-bezsenność może być przyczyna chorób serca,

-bezsenność zmniejsza bezpieczeństwo w pracy, w domu, a zwłaszcza podczas jazdy samochodem, ponieważ utrudnia ona koncentrację i logiczne myślenie,

-bezsenność utrudnia wykonywanie codziennych zadań i obowiązków, powoduje również że na wykonanie zwykłych czynności musimy poświęcić więcej czasu.

Najczęściej bezsenność jest leczona za pomocą leków. Leczenie farmakologiczne stosuje się gdy:

-znana jest przyczyna bezsenności i najlepiej leczyć ją farmakologicznie,

-problemy ze snem powodują problemy w normalnym codziennym funkcjonowaniu,

-bezsenność jest krótkoterminowa,

-bezsenność jest spowodowana np. zespołem napięcia przed miesiączkowego lub stresującym wydarzeniem czy częstym podróżowaniem i spaniem w różnych trefach czasowych,

-stosowanie praktyk prawidłowej higieny snu nie przyniosło żadnych rezultatów.

Leczenie farmakologiczne bezsenności powinno zacząć się od najmniejszej możliwej dawki leku. Jeżeli leczenie jest długotrwałe to stosowanie leków powinno być przerywane. Przyjmowanie leków powinno być połączone razem z prawidłowymi praktykami snu.

Leki nasenne:
-skracają czas potrzebny do zaśnięcia,

-wydłużają czas snu,

-zmniejszają liczbę przebudzeni nocnych,

-poprawiają jakość snu.

Przyjmowanie leków nasennych jest groźne dla osób które:

-piją alkohol –alkohol może zwiększać działanie leków,

-są w podeszłym wieku – osoby starsze często stają w nocy, a przyjmowanie leków nasennych może zwiększać ryzyko upadków, dlatego powinny one przyjmować małe dawki leków nasennych,

-mają bezdech senny –leki mogą bardziej upośledzić funkcje oddechowe,

-obsługują maszyny po przyjściu rano do pracy – niektóre leki mogą otumaniać, co zwiększa ryzyko wypadków.

U ludzi zażywających leki nasenne mogą wystąpić różne działania niepożądane, o wystąpieniu wszelkich objawów nie pożądanych należy niezwłocznie poinformować lekarza.

Oprócz leków na receptę w aptekach jest bardzo wiele leków na bezsenność dostępnych bez recepty. Wiele specyfików na sen bez recepty obejmuje leki przeciwhistaminowe stosowane w leczeniu alergii a nie bezsenności, ale mają one działania uspokajające. Niektóre leki przeciwbólowe również są sprzedawane jako leki na bezsenność.

Leków nasennych bez recepty nie mogą zażywać osoby po spożyciu alkoholu lub innych środków odurzających o działaniu uspokajającym. Również osoby starsze powinny być ostrożne w trakcie ich zażywania, ponieważ utrzymują się one długo w organizmie z powodu ich wolniejszego metabolizmu i mogą powodować senność i otumanienie w ciągu dnia. Leków bez recepty powinny unikać także osoby mające problemy z oddychaniem, jaskrą, przewlekłym zapaleniem oskrzeli, prostatą, kobiety w ciąży i karmiące piersią.

Ziołowymi preparatami na bezsenność jest m.in. waleriana i nervosol, stosując produkty ziołowe trzeba być ostrożnym bo mogą wchodzić one w interakcję z innymi zażywanymi lekami i powodować różne skutki uboczne.

Bardzo ważne w czasie zażywania leków na bezsenność jest stosowanie praktyk prawidłowego snu. Dobra higiena snu może zapobiegać zaburzeniom snu. Zaburzenia snu i senność w ciągu dnia są główną oznaką nieprawidłowej higieny snu, należy więc zastanowić się nad zmiana codziennej rutyny snu, aby móc z łatwością zasypiać i przespać noc, a dopiero w ostateczności sięgnąć po farmakologię. Jeśli nie możesz zasnąć w ciągu 15 minut to nie wierć się tylko wstań z łóżka i spróbuj się zrelaksować.

Kilka rad dla cierpiących na bezsenność:

-ćwicz regularnie, ostatni duży wysiłek fizyczny miej około 6 godzin przed snem,

-unikaj drzemek w ciągu dnia,

-chodź spać i budź się w tym samym czasie każdego dnia,

-zapisz wszystkie swoje dzienne problemy i troski jakie przychodzą ci do głowy w łóżku w książce „zmartwień” i zamknij ją do rana,

-ustal sobie relaksujący rytuał przed snem np. gorącą kąpiel, czytanie książki lub słuchanie relaksującej muzyki.

Add Comment