Menopauza a bezsenność

Wiele kobiet w czasie menopauzy cierpi na bezsenność. Sen może zostać zaburzony w czasie menopauzy przez wiele czynników takich jak:

worry-or-relief-1532767-1279x1094-zmiany hormonalne –w trakcie menopauzy jajniki zmniejszają produkcję estrogenów i progesteronu. Zmniejszanie się ilości tych hormonów przyczynia się do problemów z zaśnięciem i większej podatności na stres.

-fale gorąca- fale gorąca wywoływane są przez przypływ adrenaliny, która rozbudza mózg ze snu. Czeto towarzyszy temu pojawienie się potu i zmiana temperatury ciała co jeszcze bardziej zakłóca komfort snu.

-zmiany nastrojów i depresja – także przyczyniają się do problemów ze snem, są one wywoływane nie tylko zmianami hormonalnymi, ale także stresem i stylem życia.

Menopauzie u kobiet często towarzyszy jednoczesne zmiany ich dotychczasowego stylu życia tzn. dzieci „wyfruwają z gniazda”, przejście na emeryturę, kryzys wieku średniego. Stres wywoływany zaistnieniem takiej sytuacji jest jedną z głównych przyczyn cierpienia na bezsenność. Okres menopauzy może trwać od 3 do 10 lat.

Jeżeli zaczynasz cierpieć na bezsenność w czasie klimakterium to koniecznie poinformuj o tym swojego lekarza rodzinnego lub ginekologa. Skuteczne bowiem może okazać się zastosowanie kuracji hormonalnej. Bardzo ważne jest także stosowanie prawidłowej higieny snu i stworzenie sobie przytulnego i wygodnego miejsca do spania, w którym bez żadnych przeszkód można otworzyć sobie okno na rozcież kiedy nadejdzie fala gorąca.

Urządzając sobie wygodne gniazdko do spania zwróć uwagę na kilka drobiazgów:

-pokój powinien być cichy i ciemny,

-postaw koło łózka wiadro lub miskę z lodem i szmatką tak aby w razie potrzeby można było po nie sięgnąć,

-zadbaj o wygodne łóżko i otocz się rzeczami, które cię relaksują.

Unikaj palenia papierosów i picia alkoholu, które również wpływają na występowanie fal gorąca. Joga, medytacja, ćwiczenia oddechowe mogą pomóc się zrelaksować nie tylko przed snem.

Add Comment