Stres a bezsenność

Długotrwały stres lub silna presja mogą powodować napady bezsenności. Stres powoduje problemy z zaśnięciem, a także może zaburzać równowagę między snem a jawą. Najczęściej złagodzenie stresu powoduje koniec problemów z bezsennością.

Aby rozpocząć walkę z bezsennością trzeba być pewnym, że jest ona wynikiem stresu. Aby to stwierdzić trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie kiedy zaczęły się problemy ze snem i czy pojawiają się one wtedy kiedy pojawia się stres, a potem kiedy stres ustępuje czy również znikają problemy ze snem.

Jeżeli natomiast często odczuwasz niepokój, nie możesz się wyciszyć w ciągu dnia, jesteś ciągle zły lub przygnębiony, albo czujesz się źle przez większość czasu to bezsenność może być wynikiem zaburzeń nastrojów, a nie wywoływana stresem.

Bez względu na to co powoduje bezsenność, należy zwrócić szczególna uwagę na moment kładzenia się spać i odpowiednio się do niego przygotować.

4Po pierwsze najpierw należy ustalić własny czas snu i czas budzenia się tzn. jeśli śpisz tylko 5 godzin w nocy mimo tego, że planowałeś 8 to stopniowo musisz zwiększać swój czas przeznaczony na sen. Czyli co noc przedłużaj sobie czas snu o 15 minut i dopiero po upływie tego czasu podnoś się z łóżka.

Po drugie zrelaksuj i wycisz się przed pójściem spać, jest to bardzo potrzebne aby mózg mógł zmniejszyć stopniowo swoją aktywność i przygotować się do snu. Dlatego co najmniej dwie godziny przed snem należy zaprzestać wszelkiej pracy, należy zakończyć wszelkie rozmowy telefoniczne z przyjaciółmi. Często bowiem takie telefoniczne pogaduszki przed snem są przyczyną problemów z zaśnięciem. Aby się zrelaksować można oglądać telewizję, ale godzinę przed snem lepiej wyłączyć telewizor i poczytać książkę lub posłuchać odprężającej muzyki.

Po trzecie wchodząc do sypialni nie można czuć niepokoju i zniechęcenia, trzeba lubić tam wchodzić dlatego musi się ona kojarzyć wyłącznie ze snem i seksem. Musi być przytulna i wygodna, kolor ścian i jej wyposażenie ma uspokajać a nie zniechęcać. Dlatego praca na komputerze, rozmowy telefoniczne, oglądanie telewizji, jedzenie czy dyskusje z partnerem powinny odbywać się poza sypialnią.

Jeżeli bezsenność utrzymuje się kilka tygodni i nie ma żadnej poprawy należy udać się po pomoc do lekarza, który po przeprowadzonym wywiadzie i badaniach podejmie odpowiednie leczenie. Jeżeli lekarz nie jest wstanie nam pomóc należy szukać innego eksperta zajmującego się medycyną snu. Należy walczyć z bezsennością a nie traktować ją jako kolejny element życia, ponieważ bezsenność ma ogromny wpływ nie tylko na naszą pracę ale również na naszą rodzinę i kontakty z innymi ludźmi.

Add Comment