Zdrowy i głęboki sen

Sen jest odpoczynkiem, w czasie którego jesteśmy pozbawieni świadomości. Podczas snu obniża się ciśnienie krwi, zwalnia tempo bicia serca. Podczas snu organizm odpoczywa, odnawia się zdolność mózgu do aktywnego działania następnego dnia. Długotrwały brak snu osłabia system immunologiczny, powoduje brak energii i złe samopoczucie.

Najpierw odpowiedz na pytania, które pomogą ci określić czy cierpisz na zaburzenia snu.

Czy zasypiasz dłużej niż 45 minut ?

Czy śpisz krócej niż 6 godzin ?

Czy budzisz się w nocy częściej niż trzy razy ?

Jeśli odpowiedziałeś Tak na 2 z 3 pytań oznacza to, że cierpisz na zaburzenia snu.

zdrowy senSen zdrowego człowieka powinien trwać nieprzerwanie przez 7-8 godzin, dzieli się on na kilka stadiów:

0 zasypianie

1 – drzemka płytki sen zajmuje ok. 10% całości snu

2 – średnio głęboki sen, silniejsze bodźce mogą cię obudzić

3 – głęboki sen, wraz ze zbliżaniem się rana jest go mniej

4 – najgłębszy sen, jest bardzo zdrowy i odprężający, ciśnienie krwi jest obniżone, zwolnione jest tempo bicia serca

REM – faza snu w której następuje rozluźnienie mięśni szkieletowych, pojawiają się szybki ruchy gałek ocznych. Najbardziej wyraziste sny przezywa się w stadium REM. Faza REM pomaga utrzymać w dobrej kondycji naszą pamięć i psychikę.

Add Comment